NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

POSLJEDICE SKANDALAObjavljeno: 15.03.2017
Zašto je VW spreman u SAD-u platiti velike kazne i odštete, a u Europi ne?

Zašto je VW spreman u SAD-u platiti velike kazne i odštete, a u Europi ne?

Godinu i pol dana nakon što je izbio skandal u vezi lažiranja na testovima emisije štetnih plinova Volkswagen vodi brojne pravne bitke, pri čemu je taj njemački proizvođač vozila u SAD-u pristao platiti milijarde dolara kazni i odšteta, dok u Europi ne kani platiti praktično ništa.

U tih godinu i pol dana kompanija je pristala platiti značajnu odštetu ljudima u SAD-u koji su kupili automobile sa softverom koji je prikazivao lažne vrijednosti ispušnih plinova. No, Volkswagen još ni na koji način nije obeštetio kupce u Europi, iako su na tom području prodani milijuni automobila također opremljenih sa sličnim softverom.

Niti ima ikakve namjere i planove da to učini.

Međutim, Europska komisija je poduzela napore da prisili kompaniju da se predomisli po tom pitanju.

Skandal je po prvi puta postao javan u SAD-u u rujnu 2015. godine. Pokazalo se da je otprilike 600 tisuća dizelskih vozila bilo opremljeno ′varljivim uređajima′ - softverom koji je mogao prepoznati kada se automobil testira, i uključiti sustav kontrole emisije.

Oni su mogli biti ponovo isključeni kada bi se automobil našao na cesti. To bi poboljšalo njegove performanse, no i dramatično povećalo razinu štetnog dušikovog oksida.

Softver su razvili Volkswagenovi inženjeri zato jer su shvatili da njihovi automobili nisu sposobni proći i stroge američke testove emisija ispušnih plinova, a istovremeno nuditi i visoku razinu performansi vozila.

No, skandal nije bio ograničen samo na SAD. Uskoro je postalo očito da su automobili prodani širom svijeta također bili opremljeni sa spornim softverom - uključujući oko osam milijuna vozila u Europi.

Vijesti o tome što je Volkswagen činio ubrzo su izazvale ljute reakcije kupaca tih automobila, od kojih su mnogi zahtijevali odštetu.

U SAD-u, kupci su dobili što su željeli. Pod uvjetima nagodbe s američkim vlastima ′teške′ 10 milijardi dolara, Volkswagen je pristao otkupiti ili popraviti sva sporna vozila, a njihovim vlasnicima osigurati gotovinsku odštetu od najmanje pet tisuća dolara.

U Europi, situacija je poprilično drugačija. Iako je Volkswagen u procesu povlačenja spornih vozila i njihove modifikacije, kompanija odbija osigurati bilo kakvu naknadu za kupce.

Postoji dobar razlog zašto je Volkswagen isplatio odštete u SAD-u. Jednostavno, nije imao izbora jer je ono što je radio bilo sasvim jasno protuzakonito.

Kompanija je priznala da je namjerno zaobišla pravila testiranja ispušnih plinova te u skladu s tim dizajnirala sporni uređaj. Također, lagala je regulatorima o svojim aktivnostima.

Američke vlasti nemaju mnogo razumijevanja za takve slučajeve. Kao rezultat, Volkswagen je suočen s ukupnom kaznom od 21 milijarde dolara. To uključuje iznose za nagodbe u građanskim i kaznenim istragama, kao i troškove otkupa i kompenzacija. Da se Volkswagen odlučio boriti protiv optužbi umjesto pristati na nagodbu, kazne su mogle biti i veće.

Također je priznao krivnju za kazneno djelo urote zbog počinjenja prijevare i ometanja pravde.

U SAD-u protuzakonito, u Europi ne

U europskim je zemljama, međutim, situacija složenija jer Volkswagen zapravo negira da je učinio išta protuzakonito.

Iz kompanije kažu, primjerice, u Britaniji da "ne prihvaćaju da je sporni uređaj, koji je zabranjen po zakonima Velike Britanije, bio ugrađen u ijedno od (pogođenih) britanskih vozila".

Također inzistiraju kako ovime nije prouzročen ikakav gubitak performansi motora ili bilo kakvo povećanje tekućih troškova. Kažu kako nisu promijenjene ni brojke u pogledu potrošnje goriva, emisije ugljikovog dioksida ili porezni status vozila.

Prema navedenim argumentima, smatraju iz Volkswagena, kompenzacija odnosno odšteta nije potrebna. Slične argumente kompanija rabi i u drugim europskim zemljama.

Pojednostavljeno, Volkswagen ne smatra kako su u Europi ′varljivi uređaji′ doista bili varljivi uređaji - u najstrožem pravnom smislu.

Također tvrde kako softver nije bio potreban kako bi se zadovoljili testovi emisija ispušnih plinova u Europi jer su oni blaži nego u SAD-u.

Ipak, službeni Bruxelles poduzima napore kako bi prisilio Volkswagen da plati odštetu. Europska komisija je prošli tjedan organizirala sastanak 22 predstavnika vlasti na području zaštite prava potrošača iz zemalja širom Starog kontinenta.

Dogovara se poduzimanje zajedničke akcije protiv kompanije. To bi moglo uključivati koordinirano izricanje kazni Volkswagenu od strane pojedinih vlasti zbog navodnog kršenja prava potrošača, kao i poduzimanje zajedničkog ′upravnog akta′, koji bi mogao koristiti za potporu parnicama protiv kompanije pred nacionalnim sudovima.

Kako navode pojedinci iz Komisije, glavni cilj je izvršiti pritisak na proizvođača automobila, u nadi da će dobrovoljno osigurati naknadu.

Izvor: Hrportfolio.hr / Hina
Ključne riječi:
VW ~ Volkswagen ~ odšteta ~ Europa ~ SAD

NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

NEWSLETTER

Obavještavat ćemo vas o novostima i akcijama vezanim za fondove, posebnim prilikama za ulaganje te novostima u našim uslugama.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju Q1 - 2024)(na kraju Q1 - 2024)

(koji na 29.03.2024. posluju min. 12 mjeseci)
  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Kratkoročni obv.
Fond Prinos Riz. Portfelj Prinosi Kupi
Erste Quality Equity +12,06%  5
InterCapital Global Technology - klasa B A +11,60%  5
OTP indeksni A +11,36%  4

1 EUR - tečajna lista

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
USD
1,07140 0,00
-0,06%
GBP
0,85643 0,00
-0,04%
CHF
0,97790 0,00
-0,13%
JPY
168,03000 1,27
0,76%
BAM
1,95583 0,00
0,00%
EUR/USD - 1mj 2024 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
Konverter valuta

FOND HRVATSKIH BRANITELJA Podaci o fondu

Vrijednost Datum Promjena Graf
92,75 €
25.04.2024
0,34%

ANKETA

AKCIJE

  • Ulazna / izlazna naknada
  • Ostale akcije
Fondovi Trajanje akcije Info
InterCapital Nova Europa - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP Absolute - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
A1 - ulazna naknada AKCIJA do 31.12.
Eurizon fondovi - ulazna naknada AKCIJA do opoziva
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - trajni nalog AKCIJA do opoziva
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% AKCIJA do opoziva
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
Osvježi
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
CROBEX* 26.04. 16:00  2814,85
9,68
0,35
CROBEX10* 26.04. 16:00  1710,56
5,22
0,31
CROBEX10tr* 26.04. 16:00  1859,53
5,67
0,31
ADRIAprime* 26.04. 16:00  1887,64
4,45
0,24
CROBISTR* 26.04. 16:31  173,0528
0,01
0,01
CROBIS* 26.04. 16:31  96,0146
0,00
0,00
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
CROBEX - 1 mjesec 2024 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - DIONICE (17:08:06 26.04.2024)
(17:08:06 26.04.2024)

    Osvježi
  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
HPB
224,00 €
0,00%
176.508,00 €
ZABA
16,75 €
0,60%
113.613,40 €
ADRS2
62,00 €
1,31%
102.969,40 €
ERNT
203,00 €
-0,49%
92.433,00 €
RIVP
5,22 €
0,38%
88.651,38 €
DLKV
2,50 €
2,46%
85.497,02 €
ZVCV
24,00 €
13,21%
75.153,40 €
SPAN
44,70 €
0,90%
68.411,10 €
ATGR
56,00 €
0,00%
61.595,50 €
KODT
1.530,00 €
-0,65%
54.770,00 €
Redovni dionički promet:   
1.142.497,54 €
Redovni obveznički promet:   
11.602,00 €
Sveukupni promet:   
1.154.099,54 €