NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

TANKERSKA PLOVIDBAObjavljeno: 24.12.2014
Pavić: U prvom IPO-u nakon 7 godina nudimo dionice tvrtke koja će biti svjetski igrač

Pavić: U prvom IPO-u nakon 7 godina nudimo dionice tvrtke koja će biti svjetski igrač

Tankerska plovidba početkom 2015. godine kreće u javnu ponudu dionica svoje tvrtke kćeri Tankerska Next Generation, što će biti prvi IPO na Zagrebačkoj burzi nakon sedam godina.

Direktor Tankerske plovidbe Mario Pavić u intervjuu za Poslovni dnevnik objašnjava zašto su se u najvećem hrvatskom brodaru odlučili na taj korak i zašto mijenjaju tržišnu orijentaciju na prijevoz derivata umjesto nafte, što dovoljno govori o budućnosti rafinerija u Europi pa tako i u Hrvatskoj.

Neki mali dioničari bili su uznemireni povlačenjem dionica Tankerske plovidbe sa Zagrebačke burze. Što oni dobivaju izlistavanjem tvrtke Tankerska Next Generation, a što gube povlačenjem Tankerske plovidbe?
Uznemirenost dioničara je razumljiva, no izlazak Tankerske plovidbe s burze i planirani povratak s novom kompanijom Tankerska Next Generation nametnuo se kao najbolje rješenje za obje kompanije, a pritom nismo zaboravili na male dioničare. Tankerska plovidba je u većinskom vlasništvu zaklade, oko 83%, koja upravlja tvrtkom u korist zaposlenika kroz svojevrsni ESOP program koji je odigrao pozitivnu i važnu ulogu u sprečavanju da kompanija bude ili neprijateljski preuzeta, ili privatizirana na način da oni koji su je stvarali budu na gubitku ili da možda uđe u neke dvojbene aranžmane, čega je sve bilo u našem brodarstvu. Međutim, zbog takve vlasničke strukture i svrhe zaklade, kompanija ne može funkcionirati kao tipična burzovna kompanije, ne može povećavati kapital ni upisivati nove dionice, odnosno tražiti kapital na burzi. Sukladno zakonu, po tržišnoj cijeni smo isplatili dioničare koji su bili protiv izlaska s burze. Oni koji su zadržali dionice i danas ih mogu prodati putem platforme MTP-a ZSE-a, gdje su likvidnost i cijena na razini onih na redovnom tržištu kad je likvidnost dionice bila iznimno niska.Tržištu kapitala zato namjeravamo već početkom sljedeće godine ponuditi nešto mnogo atraktivnije, s očekivanom velikom likvidnošću. Izdvojili smo segment produkt tankera u zasebnu kompaniju - Tankerska Next Generation - koja je u posljednjih nekoliko mjeseci profunkcionirala kao prava brodarska kompanija. Segment produkt tankera može biti zanimljiv ulagačima jer ti brodovi u ovom trenutku posluju profitabilno, vrijednosti brodova su na dnu ciklusa, a očekivanja analitičara za taj segment su dobra.

Što time dobiva kompanija?

Tankerska plovidba osnivanjem Tankerske Next Generation dobiva mogućnost iskorištavanja povoljnih trendova u segmentu prijevoza produkta, odnosno naftnih derivata i kemijskih proizvoda, korištenjem novih eko-tankera koji troše znatno manje goriva. TNG je već preuzeo dva broda Tankerske i jedan koji se još gradi. S planiranom dokapitalizacijom, većim dijelom planiranom putem tržišta kapitala, Tankerska će kroz TNG, u kojem namjerava biti strateški partner i većinski dioničar, moći upravljati flotom od šest eko-tankera, dvostruko većim kapacitetom nego sada. Bankarskim kreditima je znatno teže obnovili flotu u ovom perspektivnom segmentu. Dioničari TNG-a, a time i Tankerska, imat će priliku uložiti u specijalizirano brodarsko društvo usredotočeno na tržište s atraktivnim fundamentima.

Smatrate li da je pametno ići u IPO na burzi koja pati od malog prometa?

Itekako vrijedi pokušati, nije tajna da kod nas kapitala ima, ali nema dovoljno kvalitetnih dionica, posebno kompanija koje su usredotočene na stvaranje vrijednosti svojim dioničarima, takvih je svega nekoliko i nemaju problema s likvidnošću odnosno prometom. Tankerska Next Generation bit će kompanija koja će raditi isključivo na svjetskom tržištu i s najvećim svjetskim naftnim kompanijama, usredotočena na stvaranje vrijednosti dioničarima, o čemu će redovito i kvalitetno izvještavati. Poslovni model nove kompanije je strukturiran kao iznimno kompetitivan, jer će se natjecati s najboljim brodarskim kompanijama u svijetu. Kao većinskom vlasniku, bit će nam jako važno da poslovanje TNG-a po svim operativnim i financijskim parametrima bude u vrhu brodarskog tržišta u svom segmentu. Nadamo se kako će to tržište prepoznati i da za takvu dionicu neće biti problema pa će TNG moći i u budućnosti prikupljati svježi kapital, možda i na vodećim svjetskim burzama.

Najavljujete promjenu orijentacijom prijevoza naftnih derivata, umjesto sirove nafte. Znači li to da smatrate da će doći do dugoročnog povlačenja rafinerija iz Europe?

Trgovina i prijevoz derivata rastu jer se, primjerice, u Indiji i Kini kupuje sve više automobila, dok proizvođači, poput Saudijske Arabije, žele izvoziti derivate, a ne sirovu naftu. Prijevozom naftnih derivata prema Sredozemlju i Europi iz rafinerija poput saudijskog Yanbua i drugih novih rafinerija s arapskog poluotoka tonska milja znatno raste, što je dobro za prijevoznike, a nije za rafinerije na Sredozemlju i Europi. Dugoročno je teško predvidjeti razvoj događaja jer su kod nafte uvijek u igri i geostrateški i politički čimbenici. Ono što znamo je kako su europske rafinerije već znatno smanjile kapacitete u posljednjih šest godina, za 1,8 milijuna barela dnevno. Procjenjuje se kako će morati smanjiti još najmanje 10% kapaciteta u sljedećih pet godina, što je konzervativna procjena francuskog Totala, odnosno 15% u tri godine, što tvrde neki analitičari. ENI je najavio smanjivanje rafinerijskih kapaciteta na pola, što bi moglo značiti zatvaranje tri rafinerije. Konzervativna procjena je kako će se u Europi u 5 godina zatvoriti najmanje 10 rafinerija.

Mislite li da u tom slučaju neće biti ništa od zadržavanja rafinerija u Hrvatskoj?

I to je pitanje koje nadilazi ekonomsku logiku, a zadire i u pitanje nacionalnih interesa, dok je, s druge strane, jasno kako nema smisla održavati na životu nešto što je troškovno nekonkurentno. MOL je zatvorio rafineriju u Mantovi i na skupu europskih prerađivača nafte u rujnu najavio nastavak racionalizacije. Što će biti dalje odlučit će vlasnici, MOL i Vlada.
′Sjajna prilika za ulagače′

Na koju skupinu investirora računate?

Računamo na sve skupine ulagača, a najviše na institucionalne. Mislimo da će dionica TNG-a biti sjajna prilika za ulaganje mirovinskim i drugim fondovima, jer će iza njene cijene stajati opipljiva vrijednost, novi eko-brodovi iz najkvalitetnijih svjetskih brodogradilišta koji najbolje drže cijenu. To je dugotrajna imovina koja se lako može unovčiti, čiju vrijednost određuju očekivanja na svjetskom brodarskom tržištu i nije ovisna o zbivanjima u Hrvatskoj. Većinu dobiti namjeravamo dijeliti dioničarima, a planirani poslovni model nudi veliku vjerojatnost isplate dividende. Očekujemo da nas prepoznaju i neki od međunarodnih fondova koji ulažu u regiju ili brodarstvo. Svakako se nadamo i individualnim dioničarima, bilo novim, bilo onima Tankerske plovidbe kojima ćemo omogućiti zamjenu dionica Tankerske za dionice TNG-a, dakle, svima koji žele dugoročno ulaganje u kompaniju koja posluje isključivo na svjetskom tržištu.

Izvor: poslovni.hr

NAJČITANIJE

IZDVOJENO

ANALIZE

FONDOVI

NEWSLETTER

Obavještavat ćemo vas o novostima i akcijama vezanim za fondove, posebnim prilikama za ulaganje te novostima u našim uslugama.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju 2023.)(na kraju 2023.)

(koji na 31.12.2023. posluju min. 12 mjeseci)
  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Kratkoročni obv.
Fond Prinos Riz. Portfelj Prinosi Kupi
InterCapital Global Technology - klasa B A +42,64%  5
OTP indeksni A +31,15%  4
Capital Breeder +29,68%  3

1 EUR - tečajna lista

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
USD
1,08160 0,00
-0,36%
GBP
0,85768 0,00
-0,09%
CHF
0,98110 0,00
0,01%
JPY
163,52000 -0,88
-0,54%
BAM
1,95583 0,00
0,00%
EUR/USD - 1mj 2024 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
Konverter valuta

FOND HRVATSKIH BRANITELJA Podaci o fondu

Vrijednost Datum Promjena Graf
92,81 €
26.03.2024
0,00%

ANKETA

AKCIJE

  • Ulazna / izlazna naknada
  • Ostale akcije
Fondovi Trajanje akcije Info
InterCapital Nova Europa - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP Absolute - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
OTP indeksni i OTP Meridian 20 - ulazna naknada AKCIJA do 30.06.
A1 - ulazna naknada AKCIJA do 31.12.
Eurizon fondovi - ulazna naknada AKCIJA do opoziva
Eurizon HR Equity fond - izlazna naknada AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
InterCapital fondovi - trajni nalog AKCIJA do opoziva
InterCapital Income Plus - ulazna naknada 0,50% AKCIJA do opoziva
ZBI fondovi - ulazna naknada 0,00% AKCIJA do opoziva
Osvježi
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
CROBEX* 28.03. 12:46  2831,68
-10,73
-0,38
CROBEX10* 28.03. 12:46  1715,51
-0,85
-0,05
CROBEX10tr* 28.03. 12:46  1864,91
-0,93
-0,05
ADRIAprime* 28.03. 12:37  1916,91
-6,67
-0,35
CROBISTR* 27.03. 16:31  172,7653
0,08
0,05
CROBIS* 27.03. 16:31  96,038
0,01
0,01
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
CROBEX - 1 mjesec 2024 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - DIONICE (12:48:43 28.03.2024)
(12:48:43 28.03.2024)

    Osvježi
  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
KOEI
266,00 €
0,76%
257.750,00 €
7SLO
27,14 €
0,11%
111.213,23 €
HT
30,40 €
0,00%
79.040,00 €
7BET
13,87 €
0,65%
69.300,84 €
RIVP
5,14 €
-0,39%
66.937,86 €
HPB
234,00 €
0,86%
53.394,00 €
SPAN
48,00 €
0,21%
41.655,50 €
ZABA
18,25 €
0,27%
30.613,40 €
7CRO
22,78 €
-0,52%
29.519,35 €
KODT
1.330,00 €
-3,62%
24.060,00 €
Redovni dionički promet:   
882.154,94 €
Redovni obveznički promet:   
0 €
Sveukupni promet:   
2.667.154,94 €