FONDOVI INFO 0800 600 700
SAKRIJ OGLAS [X]

Vijesti

Prijevoznici užasnuti suspenzijom Schengena

NAJČITANIJE

FONDOVI

TRŽIŠTE KAPITALA

EKONOMIJA

KOMPANIJE

DOGAĐAJI

DOMINO-EFEKT Objavljeno: 25.01.2016

Prijevoznici užasnuti suspenzijom Schengena

Privremeni izlazak iz sustava Schengena najprije Njemačke pa Austrije i Slovenija, te strože kontrole koje uvodi i Hrvatska, uz Makedoniju, koja je privremeno zatvorila granicu s Grčkom, razlog su novih napetosti među hrvatskim cestovnim prijevoznicima, koji strahuju da će se te mjere odraziti na njihovo poslovanje i izazvati gubitke.

U Hrvatskoj gospodarskoj komori ne očekuju dramatične zastoje, no u cestovnom prijevozu, u Sektora za promet i veze predviđaju izvjesno usporavanje, posebice na granici sa Srbijom. Nova situacija, međutim, otvorit će hitne pregovore između kupaca robe i prijevoznika o novim cjenicima transportnih usluga.

Spas u jeftinom gorivu

U proteklom razdoblju niskih cijena goriva prijevoznici su, kako iz vlastitog iskustva objašnjava vlasnik najvećeg europskog distributera robe široke potrošnje Orbica Branko Roglić, profitirali, a sada bi im "danak" mogli uzeti novi troškovi zbog usporenog prometa robe. Roglić je, kao i većina gospodarstvenika, u vezi s ovom temom blago pesimističan jer očekuje nešto otežaniji promet robe.

Međutim, napominje, teško je u ovom trenutku kvantificirati negativne učinke. Njegova tvrtka radi u 18 zemalja članica Europske unije te u Ukrajini, s prometom koji se u ovoj godini planira u iznosu od oko 1,7 milijardi eura, a predviđa da će se režim pojačanih kontrola osjetiti ne samo među članicama zapadnog dijela Europe nego i u središnjem i istočnom dijelu. Veliki troškovni udar u poslovanju svoje grupacije ipak ne očekuje. Dosadašnju razliku nastalu zbog pada cijena goriva u Orbicu nisu osjetili kroz smanjenje cijene prijevoza. Drugim riječima, pozitivni efekt zadržavali su njihovi prijevoznici, pa se sad i očekuje da oni više ′povuku′.

Mi smo kupci, a snosit ćemo troškove ako se oni povećaju. Moguće je da će prijevoznici zatražiti povećanje cijene s obzirom na to da će put dulje trajati nego dosad, što se onda odražava na dnevnice vozača. S druge strane gorivo je sve jeftinije pa se dio novog troška time može kompenzirati - kaže Roglić te dodaje da će se prve kalkulacije znati za nekoliko tjedana.

Udruga hrvatskih cestovnih prijevoznika, pak, očekuje znatnije usporavanje prometa robe i kamionskog prijevoza od onog koji je uslijedilo nakon što je Njemačka prva uvela privremenu suspenziju schengenskog režima, i to skretanjem vozila u jednu traku na granici s Austrijom. Njezin predsjednik Dragutin Kranjčec ističe da se prijevoznici ne mogu pripremiti kako bi umanjili štete, jer nemaju alternativu.

Moraju se prilagoditi novom privremenom režimu, a zna se koliko vozač mora provesti za volanom. Svako usporavanje umanjuje limitirano vrijeme vožnje samim time što se preveze manji broj kilometara, što je baza i za financijske rezultate i znači gubitke. No, manji subjekti su ipak fleksibilniji, pa možemo računati s time da će najviše biti opterećeni oni najjači - kaže Kranjčec.

U Atlantic grupi ne očekuju da će im novi režim uzrokovati znatnije poremećaje u poslovanju. Strože kontrole na granici, kažu, odnose se prije svega na promet ljudi te je određena smetnja i dodatni trošak koji je nuspojava postroženja administrativnih barijera i u prometu robe.

U djelatnosti prijevoza i skladištenja radi oko 60 tisuća zaposlenika u oko četiri tisuće subjekata, a ukupan prihod iznosio je 30 milijardi kuna i od ulaska u Europsku uniju bilježi rast. Novi režim već su mnogi od njih osjetili, no to je, kako tvrdi potpredsjednik te udruge Darko Vukadinović, tek kap u moru u odnosu na troškovni udar i gubitke koji se tek očekuju. Vukadinović je također akter u ovom biznisu pa i iz vlastitog iskustva potvrđuje da je već zamjetno usporen promet između Austrije i Njemačke. Međutim, nove restrikcije, ovisno o trajanju i samom režimu, kako smatra Vukadinović, odrazit će se na obrtaj vozila.

Ipak, ne očekujemo da će se troškovi prebaciti na direktne kupce, što znači da će teret novog režima u najvećem dijelu snositi sami prijevoznici koji će bilježiti gubitke. Pogotovo je to problematično za hrvatske prijevoznike, koji troškovni udar mogu očekivati i u segmentu prijevoza za treće zemlje kao i u bilateralnome prijevozu. Najveći problemi kod toga očekuju se u prometu sa zapadnom Europom - kaže Vukadinović.

Cijena se još ne zna

O konkretnom iznosu mogućih gubitaka poduzetnicima još je rano govoriti. Njihov opseg ovisit će o više faktora, u prvom redu o duljini zadržavanja prilikom prelaska granice, intenzitetu postroženih kontrola i samoj duljini trajanja privremenih restrikcija. Zanimljivo je da su u međuvremenu propale inicijative dijela njemačkih prijevoznika da se to nekako ublaži.

Naime, okupljanje predstavnika ove branše iz više zemalja nije donijelo rezultate. Riječ je o inicijativi poslodavaca koji su htjeli, upravo zbog čestih kontrola na cestama Europske unije koje su izazvane situacijom s migrantima, zatražiti neku vrste tolerantnosti prema vozačima jer zbog kontrola oni gube određeni broj sati. Međutim nije bilo suglasnosti i zajedništva u Europskoj uniji da se to na neki način ublaži. 

Izvor: vecernji.hr
Ključne riječi:
prijevoznici ~ Schengen ~ troškovi
Komentiraj
  • NEWSLETTER
Prijava
  • KORISNICI
  • ULAGAČKI CENTAR
  • IZRAČUNI

AKCIJE

Fondovi Trajanje akcije Info
Allianz Portfolio AKCIJA do 01.07.
HPB fondovi PRODUŽENO AKCIJA do 30.06.
A1 AKCIJA do 31.12.
PBZ fondovi PRODUŽENO AKCIJA do 31.12.

NAJVEĆI PRINOS FONDOVA (na kraju Q1 2016.)

  • Dionički
  • Mješoviti
  • Obveznički
  • Novčani
Fond Prinos Riz. Info Kupi
KD Nova Europa +5,27 6 Kupnja udjela u fondu KD Nova Europa
KD Victoria +0,90 5 Kupnja udjela u fondu KD Victoria
Capital Two +0,02 4 Kupnja udjela u fondu Capital Two

FOND HRVATSKIH BRANITELJA

Vrijednost Datum Promjena Graf
393,15 23.06.2016
-0,22%

ANKETA

VALUTE (Srednji tečaj HNB-a - 27.06.2016.)

Valuta Vrijednost   Promjena Graf
1 EUR 7,516332 0,00
0,01%
1 USD 6,762940 0,16
2,41%
1 GBP 9,420143 -0,38
-3,92%
1 CHF 6,947987 0,02
0,29%
EUR - 1 mjesec 2016 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g
KN EURUSDGBPCHF
=
KN EURUSDGBPCHF

INDEKSI

  • ZSE
  • Regija
  • Svijet
Indeks Vrijeme Vrijednost Bod +/- % Graf
Zagrebačka burza
CROBEX* 24.06. 17:54  1.653,32
-27,76
-1,65
CROBEX10* 24.06. 17:54  966,33
-14,19
-1,45
CROBEXtr* 24.06. 17:54  1.003,27
-16,61
-1,63
CROBEXplus* 24.06. 17:54  915,36
-14,85
-1,60
CROBIS* 24.06. 17:54  106,82
-0,05
-0,05
*Live podaci *Podaci na kraju trgovanja
Osvježi
CROBEX - 1 mjesec 2016 1tj 1mj 3mj 6mj 1g 2g 5g

ZSE - dionice (24.06.2016 16:29:59)

  • Promet
  • Rast
  • Pad
Dionica Zadnja Promjena Promet
HT-R-A 138,86
-1,10%
1.683.260,53
LEDO-R-A 9.400,00
-3,39%
1.654.400,12
JMNC-R-A 105.101,00
-4,45%
840.810,00
ADRS-P-A 385,00
-0,52%
754.527,56
RIVP-R-A 24,11
-1,43%
514.621,65
PODR-R-A 325,01
-2,70%
433.795,95
ERNT-R-A 990,00
-1,98%
338.345,42
ATGR-R-A 800,00
-1,72%
292.922,30
DDJH-R-A 40,90
-0,07%
233.659,68
DLKV-R-A 12,37
-3,06%
184.009,90
Ukupni redovni promet: 14.625.899,08kn
Osvježi